De vloot

ZC Flevo heeft 7 zweefvliegtuigen waar de leden gebruik van kunnen maken. Je begint je opleiding in een ASK-21 tweezitter  en afhankelijk van de ervaring en prestaties stroom je door naar  de andere vliegtuigen.

We vliegen op vliegveld Terlet bij Arnhem.  De vliegtuigen staan daar opgeborgen in hun aanhangers gereed.

Het onderhoud aan de vliegtuigen doen we zelf onder leiding van clubleden die daarvoor zijn gecertificeerd.

We doen dat in de wintermaanden in onze eigen werkplaats in Biddinghuizen.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Schleicher ASK-21

De ASK-21 is het primaire lesvliegtuig van ZC Flevo. In 2009 is deze in dienst gekomen als vervanger van zijn voorganger, de ASK-13.

Door de prettige vliegeigenschappen is de ASK-21 misschien wel het beste lesvliegtuig van dit moment. Op de ASK-21 leer je vliegen en maak je ook je eerste solovlucht. Daarnaast is dit vliegtuig geschikt voor aerobatics.

De PH-1382 is gekocht in Engeland. De oude, Engelse registratie van het vliegtuig is: G-CHLG.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Discus 2b

De Discus 2b van Schempp-Hirth is het prestatievliegtuig van ZC Flevo. Een toestel dat gebouwd is om te racen.
De PH-1210 wordt dan ook geregeld gebruikt om wedstrijden en overland mee te vliegen. Kenmerkend zijn de hoge reissnelheden en de waterballast tanks voor extra gewicht. Deze zwever is bij ons voorbehouden aan brevethouders.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Duo Discus XLT

De Duo Discus XLT is de meest recente aanwinst van ZC Flevo. Deze moderne tweezitter is uitgerust met een kleine motor die kan worden uitgeklapt om terug naar het startpunt te vliegen indien er geen thermiek meer is.

De “XLT” wordt voornamelijk ingezet voor wedstrijden, lange overland vluchten en overland training.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

DG-1000S

De DG-1000 is de prestatietweezitter van Zc Flevo. De DG-1000 wordt gebruikt voor aerobatics-, overland-, prestatie-, opleidings- en Kennismakingsvluchten. Daarnaast kan de DG-1000 ook gebruikt worden bij wedstrijden. Speciaal hiervoor beschikt de DG-1000 over waterballast tanks in de vleugels.

PH-1433 is nieuw gekocht en vliegt sinds 2009 bij Zc Flevo. Deze zwever is bij ons voorbehouden aan GPL-houders.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

SZD-51-1 ``Junior``

De Junior is de overgangstrainer van ZC Flevo. Na een aantal solovluchten op de ASK-21, is dit de eerste eenzitter waar solisten mee mogen vliegen. De Junior is erg makkelijk te vliegen en gaat door zijn lage gewicht als een speer omhoog in de thermiek.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Rolladen-Schneider LS4-b

Na minimaal 20 starts op de Junior kun je overlessen naar de LS4-b. Dit is het vliegtuig voor gevorderde solisten én natuurlijk de brevethouders. De meeste leden maken hun eerste overlandvlucht met dit toestel.

Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Rolladen-Schneider LS7-wl

De Ls7-wl is een prestatievliegtuig dat gebruikt kan worden door zowel de solisten als de brevethouders bij Zc Flevo. Doordat het een veelzijdig vliegtuig is, wordt de Ls7-wl zowel voor locale vluchten als voor wedstrijden en overland vluchten gebruikt.

ASK-21
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Schleicher ASK-21

De ASK-21 is het primaire lesvliegtuig van ZC Flevo. In 2009 is deze in dienst gekomen als vervanger van zijn voorganger, de ASK-13.

Door de prettige vliegeigenschappen is de ASK-21 misschien wel het beste lesvliegtuig van dit moment. Op de ASK-21 leer je vliegen en maak je ook je eerste solovlucht. Daarnaast is dit vliegtuig geschikt voor aerobatics.

De PH-1382 is gekocht in Engeland. De oude, Engelse registratie van het vliegtuig is: G-CHLG.

Discus 2b
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Discus 2b

De Discus 2b van Schempp-Hirth is het prestatievliegtuig van ZC Flevo. Een toestel dat gebouwd is om te racen.
De PH-1210 wordt dan ook geregeld gebruikt om wedstrijden en overland mee te vliegen. Kenmerkend zijn de hoge reissnelheden en de waterballast tanks voor extra gewicht. Deze zwever is bij ons voorbehouden aan brevethouders.

Duo Discus XLT
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Duo Discus XLT

De Duo Discus XLT is de meest recente aanwinst van ZC Flevo. Deze moderne tweezitter is uitgerust met een kleine motor die kan worden uitgeklapt om terug naar het startpunt te vliegen indien er geen thermiek meer is.

De “XLT” wordt voornamelijk ingezet voor wedstrijden, lange overland vluchten en overland training.

DG-1000s
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

DG-1000S

De DG-1000 is de prestatietweezitter van Zc Flevo. De DG-1000 wordt gebruikt voor aerobatics-, overland-, prestatie-, opleidings- en Kennismakingsvluchten. Daarnaast kan de DG-1000 ook gebruikt worden bij wedstrijden. Speciaal hiervoor beschikt de DG-1000 over waterballast tanks in de vleugels.

PH-1433 is nieuw gekocht en vliegt sinds 2009 bij Zc Flevo. Deze zwever is bij ons voorbehouden aan GPL-houders.

Junior
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

SZD-51-1 ``Junior``

De Junior is de overgangstrainer van ZC Flevo. Na een aantal solovluchten op de ASK-21, is dit de eerste eenzitter waar solisten mee mogen vliegen. De Junior is erg makkelijk te vliegen en gaat door zijn lage gewicht als een speer omhoog in de thermiek.

LS4b
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Rolladen-Schneider LS4-b

Na minimaal 20 starts op de Junior kun je overlessen naar de LS4-b. Dit is het vliegtuig voor gevorderde solisten én natuurlijk de brevethouders. De meeste leden maken hun eerste overlandvlucht met dit toestel.

LS7-WL
Registratie
Callsign
Bouwjaar
Spanwijdte
Maximum snelheid
Beste glijgetal:

Rolladen-Schneider LS7-wl

De Ls7-wl is een prestatievliegtuig dat gebruikt kan worden door zowel de solisten als de brevethouders bij Zc Flevo. Doordat het een veelzijdig vliegtuig is, wordt de Ls7-wl zowel voor locale vluchten als voor wedstrijden en overland vluchten gebruikt.

Lier

Vanaf maart 2013 heeft Zweefvliegclub Flevo een ElektroStartWinde-2b Elektrolier. Deze lier werkt volledig elektrisch, wat het imago van onze groene sport ten goede komt. De ESW-2b is voorzien van de modernste technieken zoals lichtgewicht Dyneema lierkabels en automatische lierkrachtregeling.

De ESW-2b Lier is voorzien van 2 Dyneema kabels. Dit betekent dat er elke keer twee vliegtuigen kort achter elkaar kunnen starten voordat de kabels opnieuw uitgereden moeten worden. Gemiddeld komen de zweefvliegtuigen bij ons rond de 400 meter van de lier.

De lierstart is een relatief goedkope en efficiënte startmethode. Daarom worden bij Zweefvliegclub Flevo de meeste starts dan ook met de lier gemaakt.

0
kw
Vermogen
0
Aantal kabels